Symbolen tillsammans med namnet är vår logotyp och är vårt viktigaste varumärkesverktyg för att skapa igenkänning på marknaden. Logotypen är lätt att uppfatta och komma ihåg. Den ska användas på alla Däckias kommunikationsplattformar. Varken symbol eller text ska användas separat; man ska med andra ord inte förändra logotypen på något sätt. I största möjliga mån ska man använda sig av de röda varianterna för att maximera varumärkets kommunikation. Alternativa varianter finns i svart/vit för situationer då färg inte är möjlig.
Negativ
Däckias logotyp ska inte reproduceras negativt – alltså bara i vitt. Den bakgrundsfärgen (i rött eller svart) täcker alla behov och ser till att en helvit variant aldrig behövs.
Logotyp / frizon
Däckias logotyp syns bäst när den placeras fritt bland andra visuella detaljer. När vi ger den utrymme förstärker vi logotypens läsbarhet och varumärket i stort. Det rekommenderade fria område (frizon) runt logotypen är noterat med ”D”- formen i symbolen.
Logotyp / med payoff
Nedan finns det två exemplar av logotypen med payoffen. Totalt finns det fem alternativa upplägg för att täcka alla möjliga behov. Förhållandena mellan logotypen och payoffen förklaras nedan. Samma som tidigare med ”D”et som utgör frizonerna.
Annonser och affischering / grid
Annonsens struktur bygger på proportionerna för Portrait logotypen. Alla delar, som storlek på textfält, placering av logotyp och textens storlek utgörs av ”×”-formen framtagen utifrån logotypens storlek. Finns ett behov att utvidga utrymmet dedikerat till brödtext kan det svarta fältets höjd ökas. Logotyp passas då med överkant.
Inomhusskyltar
I was tasked with refining and finalising Däckia’s new graphic profile. Apart of the work involved creating the underlying rationale for the profiles building blocks. The result is a coherent document enabling an ease-of-use and understanding during implementation.